dilluns, 27 de juny de 2011

Colom

Avinyó, França. Fotografia: Empar Sáez

La pedra s’ha fet alta: la torre alta
descriu l’ascensió de la pedrera
cap a la mà que té la ment severa
en el treball que inclou, enclou i exalta.

La torre és per als ulls, per a la galta
en la mà morta i un colom que espera
en finestra quadrada un no-res que era
el vol que ve quan la volada falta.

En pedra alta els meus ulls: el camp envida
a contemplació de pa o de dalla
que llesca home de gent i em fa una crida,

mentre els ulls de la idea i de la palla
són en finestra: el rei, ja sense brida,
de l’ordi en diu el Camp de Batalla...

Blai Bonet, Sonets.

dimecres, 22 de juny de 2011

No vam ser creats a la seva imatge

Saint Rémy de Provence, França. Fotografia: Empar Sáez
(Dibuix inspirat en una fotografia de la Julia Margaret Cameron)

No vam ser creats a la seva imatge
i tanmateix, compartim la grandesa
de ser oblidats en fraternals confins,
defugint en casernes fatigades
pluges de ferro i records de combats.

Empar

diumenge, 19 de juny de 2011

Però a vegades


Bratislava, Eslovàquia. Fotografia: Empar Sáez

PERÒ A VEGADES

Però a vegades ens omple aquest bocí
tan bo
de no saber què dir,

de sentir
venir el plor
d'un llibre per obrir,

de partir en el ressó
d'un bes vespertí
o bé no fer camí

i de sobte, oh!,
que ens pugi per les cames, com la fi,
el color inexplicable d'una flor.

Màrius Sampere (La ciutat submergida)

divendres, 17 de juny de 2011

Gata

Dibuix: Sílvia Armangué

Asseguda en un coixí de boira,
reposa les natges grises;
ha passat per damunt de les cases,
posseïda per les ombres. 

Empar 

dimecres, 15 de juny de 2011

Murano

Murano, Itàlia. Fotografia: Josep Maria Casals

Amb el ventre inflat de desfici
retorna a fer néixer els geranis
-senyoregen ramells en rosa-
torna la primavera, incansable.

Empar


dilluns, 13 de juny de 2011

Una reixa

Avinyó, França. Fotografia: Empar Sáez


Una reixa

La casa de pedra davant del llac s’ha acabat: els obrers comencen a fer la tanca.
Els barrots són de ferro, capçats amb puntes d’acer que poden matar l’home que hi caigui damunt.
Com a reixa, és una obra mestra: allunyarà la xurma, els vagabunds, els famolencs i els infants vagarívols que cerquen un lloc on jugar.
A través dels barrots i per damunt les puntes d’acer, no passarà res llevat de la Mort, la Pluja i el Demà.

Carl Sandburg (Antologia de la lírica nord-americana, Agustí Bartra)

dissabte, 11 de juny de 2011

De la superfície de les coses

Saint Remy, La Provença, França. Fotografia: Empar Sáez
 
DE LA SUPERFÍCIE DE LES COSES

I

En ma cambra, el món és més enllà del meu enteniment.
Però quan em passejo, m’adono que consisteix en tres o quatre pujols i un núvol.

II

Des del meu balcó sotjo l’aire groc
i llegeixo ço que hi ha escrit:
“La primavera és una beutat despullada.”

Wallance Stevens (Antologia de la lírica nord-americana, Agustí Bartra)


dimecres, 8 de juny de 2011

Corona

Valladolid. Fotografia: Carmina Sicilia

Quin artifici és el ceptre
i la corona       perpètua.
Quanta llum ostenta el regne...!
Enlluernats per sol i reialme
escopirem l'or dels astres.

Empar

diumenge, 5 de juny de 2011

Orenetes

Avinyó, França. Fotografia: Empar Sáez

FINESTRA

Quan passa una oreneta, i dins meu hi ha un cel clar,
sembla que voli endins de la meva alegria;
però si passa quan dins meu no hi ha un bon dia,
ai, que lluny va!

Màrius Torres, 1941

divendres, 3 de juny de 2011

Xarxes de pedra


Fotografia d'Anna Mas i Jordi Salinas.


Entre l’espasa del temps
i la paret en ruïnes
trontollen xarxes de pedra;
monòtones encerclen
l’instant de llum,
atrapen el buit a banda i banda
del mur esgrafiat, manuscrit.
Resta el parany del cel,
en runes,
–el blau s’amuntega
en l’espai obert d’una finestra–
s’escola la claror esmolada,
el record obscur.
I distants m’envolten, fosques,
minúscules,
les figures retòriques de l’oblit.

Empar


Col·laboració literària amb el projecte comparti_ments
Exposició de fotografies de Jordi Salinas_Anna Mas a la galeria Safia del 12 de maig al 10 de juny